هنگامی که خطوط افقی یا عمودی روی صفحه تلویزیون ظاهر می شود، باید از طریق تست کردن تصویر تلویزیون، بررسی اتصال سیم ها و چک کردن عملکرد دستگاه های خارجی منشأ مشکل را پیدا کنید. مراحل زیر را دنبال کنید تا بتوانید علت مشکل را بفهمید و راه حل آن را بیابید .
کانال های مختلف را امتحان کنید و ببینید که آیا این خطوط روی همه ی کانال ها مشاهده می شود؟ اگر در همه ی کانال ها این خطوط وجود داشتند سپس ورودی های مختلف را امتحان کنید تا ببینید در همه ی آن ها هم این خطوط دیده می شوند یا خیر.
اگر در تمام ورودی ها این خطوط ظاهر می شوند، یک تست تصویر انجام دهید. برای این کار باید وارد منو شوید، ابتدا گزینه ی picture و سپس گزینه ی Picture Test را انتخاب کنید .
به هنگام ظاهر شدن خطوط افقی یا عمودی در صفحه تلویزیون، علت ریشه ای آن را با تست کردن تصویر تلویزیون، چک کردن اتصالات کابل، و تایید اینکه دستگاه های خارحی به خوبی کار می کنند، شناسایی نمایید.
مراحل زیر را دنبال کنید، سپس راه حل های احتمالی را در بخش های زیر پیدا کنید.
کانال های مختلف مشاهده کنید تا متوجه شوید که این خطوط در تمام کانال ها ظاهر می شوند.
اگر خطوط در تمام کانال ها مشاهده شد، ورودی (یا برنامه) را تغییر داده تا متوجه شیود که این خطوط هنوز ظاهر می شوند.
اگر خطوط در تمام ورودی ها ظاهر شدند، تست تصویر را اجرا کنید.
به منوی تصویر بروید (تنظیمات < تصویر)
گزینه تست تصویر را انتخاب کنید.
اگر خطوط در حین تست تصویردر صفحه تلویزیون نیز ظاهر شوند :
در این شرایط احتمالاً مشکل از خود تلویزیون است و به تعمیر نیاز دارد. قبل از این که صفحه تلویزیون را به مرکز تعمیرات ببرید تنظیمات آن را به تنظیمات کارخانه بازگردانید.
این کار باعث می شود متوجه شوید مشکل نرم افزاری است یا سخت افزاری. برای این کار باید وارد منوی کلی شوید. ابتدا گزینه ی تنظیمات و سپس گزینه ی عمومی یا General را انتخاب کنید.
گزینه ی ریست را یافته و آن را انتخاب کنید تا تلویزیون به تنظیمات اولیه باز گردد. پس از انجام این کار تلویزیون را مجدداً تنظیم کنید .
اگر خطوط در بعضی از کانال ها ظاهر می شود
از آنجایی که بعضی (یا اکثر) کانال ها واضح هستند، مشکل احتمالا مربوط به سخت افزار یا نرم افزار تلویزیون نمی شود.
در این مورد، احتمالا سیگنال ضعیف در این کانال ها وجود دارد. مراحل زیر را دنبال نمایید:
استفاده از آنتن:
اگر حالت تنظیم درستی را وارد کنید (تنظیمات < کانال ها < تنظیم دستی)، سپس می توان قدرت سیگنال کانال را مشاهده کرد.
اگر سیگنال ضعیف است، تطبیق آنتن را چک کنید. گاهی اوقات تغییر اندکی می تواند مشکلات سیگنال ضعیف را برطرف کند.
اگر سیگنال قوی است، آن کانال ممکن است مشکلات فنی از محل سازمان داشته باشد.
نکته: تنظیمات مرتبط با فرکانس ممکن است در آنتن وجود داشته باشد که می توان آن را برای بهبود عملکرد تنظیم نمود. در غیر اینصورت، آنتن باید تعویض شود.
استفاده از دیش ماهواره:
وضعیت هوا یا سایر موانعی که ممکن است سیگنال ماهواره را مهار کرده چک کنید.
رسیور ماهواره را برای تمیز کردن حافظه آن قطع کرده، سپس آن را مجددا وصل و دوباره امتحان کنید.
اگر مشکل همچنان وجود داشت، برای کمک بیشتر با ارائه دهنده ماهواره تماس بگیرید.
استفاده از جعبه کابل:
کیفیت ضعیف بعضی از کانال ها ممکن است مربوط به مشکل نرم افزار جعبه کابل یا سیگنال ارائه دهنده تلویزیون باشد.
جعبه کابل را قطع کرده، سپس آن را وصل نموده و دوباره امتحان کنید. در اینصورت حافظه جعبه کابل تمیز کنید.
اگر خطوط در همه ی کانال ها ظاهر شوند اما در ورودی های دیگر دیده نشوند :
در این صورت ممکن است ایراد از دستگاه گیرنده (آنتن، گیرنده ی ماهواره ای، یا دستگاه گیرنده ی دیجیتال)، یا کابلی که از آن برای اتصال به این دستگاه استفاده کرده اید، و یا برد ورودی که در داخل تلویزیون شما قرار دارد باشد.
ابتدا یک کابل سالم دیگر را امتحان کنید. یعنی هم سیم هم محوری که از دیوار به گیرنده یا مستقیماً به خود تلویزیون متصل می شود و هم سیمی که از گیرنده به تلویزیون وصل می شود ( که معمولاً از نوع HDMI است) را عوض کنید.
اگر با انجام این کار مشک همچنان ادامه داشت باید یک گیرنده ی ماهواره ای و یا آنتن جدید تهیه کنید.
به دلیل این که ورودی ها و گیرنده های دیگر روی تلویزیون بدون مشکل کار می کنند به احتمال خیلی زیاد مشکل از آنتن یا هر نوع گیرنده ی دیگری است که مورد استفاده است .
اگر پس از جایگزین کردن سیم ها و تهیه ی گیرنده ی دیجیتالی، ماهواره ای و یا آنتن جدید باز هم مشکل ادامه داشت بهترین راه حل این است که از یک تعمیرکار بخواهید که تلویزیون را عیب یابی و تعمیر کند .
اگر خطوط در تمام کنال ها ظاهر شده اما در سایر برنامه ها/ ورودی ها نمی باشد
مشکل ممکن است از دستگاه ورودی (آنتن، رسیور ماهواره، یا جعبه کابل)، کابل استفاده شده برای آن دستگاه، و یا برد ورودی در تلویزیون باشد.
ابتدا، از کابل دیگری استفاده کنید. که شامل کابل دو محوری که از دیوار به رسیور می رود (مستقیما به تلویزیون در مورد آنتن) و کابل سیگنال که از رسیور به تلویزیون می ورد (معمولا HDMI) می باشد.
اگر مشکل با وجود کابل های جدید همچنان باقی ماند، بهترین اقدام بعدی اینست که با ارائه دهنده ماهواره/ کابل تماس گرفته و رسیور جدید درخواست کرده (یا در صورت استفاده، آنتن را تعویض کنید). از آنجایی که سایر ورودی ها به خوبی کار می کنندد، مشکل احتمالا به دستگاه خارجی مربوط می شود نه تلویزیون.
اگر مشکل پس از وارد کردن کابل های جدید و ست باکس جدید باقی ماند، مرحله بعدی شامل تماس گرفتن به تکنسین حرفه ای تعمیرات است تا این مشکل را تشخیص دهد.
- ۰۱/۰۱/۱۰