عمومی

صحبت درباره موضوعات مختلف، متفاوت و عمومی مانند انتخاب کلید هوایی و کلید اتوماتیک یا تعمیر لباسشویی

عمومی

صحبت درباره موضوعات مختلف، متفاوت و عمومی مانند انتخاب کلید هوایی و کلید اتوماتیک یا تعمیر لباسشویی

اگر به دنبال صفحه ای میگردید که درباره مشکلات روزمره شما گفتگو نماید؟؟ این صفحه دقیقا همان صفحه ایست که دنبالش میگردید. ما در این صفحه مشکلات یومیه شما مانند علل و تعمیر لباسشویی منزلتان و یا تفاوت و یا معرفی کلید هوایی و اتوماتیک برای ساختمان یا آپارتمان‌تان

۱۰ مطلب در فروردين ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یکی از عیب های شایع در تلویزیون های ال ای دی سیاه شدن تصویر است. این خرابی به این صورت است. شما در حال تماشای تلویزیون هستید و به طور ناگهانی تصویر تلویزیون سیاه می شود. در این حالت صدای تلویزیون وجود دارد و می توان شبکه های تلویزیون را تعویض کرد. در بیشتر مواقع سیاه شدن تصویر مربوط به بک لایت تلویزیون می باشد. خرابی بک لایت در تلویزیون های ال جی بعد از ۳ تا ۵ سال اتفاق می افتد. دلیل خرابی بک لایت معمولا تمام شدن عمر لامپ های ال ای دی می باشد. البته در بعضی مواقع نوسانات برق و مشکلات برد پاور باعث خرابی بک لایت می شود.

خرابی برد پاور نیز باعث می شود که صفحه تلویزیون سیاه شود. دلیل آن این است که ولت لامپ های بک لایت از طریق برد پاور تامیین می شود. معمولا برد پاور قابل تعمیر است و هزینه تعمیر برد پاور مقرون به صرفه می باشد. در موارد بسیار کم نیاز به تعویض برد پاور می شود.

یکی از اشکالات مشاهده شده در دستگاه‌های تلویزیون، سیاه شدن تصویر آنهاست. در این وضعیت، یا بخشی از تصویر و یا تمامی آن، سیاه می‌شود و صفحه نمایش تلویزیون بدل به صفحه‌ای سیاه می‌گردد. علت بروز این اشکال –یعنی سیاه شدن تصویر تلویزیون- در وهله نخست بسته به نوع و تکنولوژی تلویزیون دارد.

به عبارتی دیگر، منشأ این اشکال تا حد زیادی بستگی به این موضوع دارد که تکنولوژی تلویزیون ال سی دی، ال ای دی، پلاسما و یا اولد است. علت دیگری که ممکن است سبب سیاه شدن تصویر تلویزیون گردد پنل دستگاه است که در بخش‌های آتی، مفصلاً به آن پرداخته خواهد شد. سیاه شدن تصویر تلویزیون به هر دلیل که اتفاق بیفتد، مهم‌ترین نکته در تعمیر آن، استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات عیب‌یابی و حضور کارشناسانی مجرب است.

در غیر اینصورت، این امکان وجود دارد که منشأ اشکال پیش آمده به درستی تشخیص داده نشده و تلویزیون به دلیل دستکاری‌های نابجا، دچار خرابی دوچندان گردد. در بخش‌های آتی برخی از رایج ترین علل سیاه شدن تصویر تلویزیون شرح داده خواهد شد. (نکته: علل ذکر شده مربوط به تلویزیون ال ای دی است).

بک لایت چیست؟

بک لایت نور پس زمینه برای روشن شدن صفحه تلویزیون می باشد. این نور به وسیله یک سری از لامپ ها ال ای دی تامیین می شود. لامپ های ال دی دی مصرفی در هر مدل متفاوت است و برای تعمیر بک لایت باید از مدل اورجینال استفاده شود. برای اینکه بتوانید تشخیص دهید بک لایت تلویزیون شما خراب شده است. در صورتی که تصویر تلویزیون شما به طور کامل سیاه شده است. از یک چراغ قوه کمک بگیرید و به تلویزیون نزدیک شوید. نور چراغ قوه را به صورت مورب به تلویزیون بتابانید. اگر هاله ای از تصویر مشخص است بک لایت تلویزیون شما خراب شده است و باید تعمیر شود. 

سوختگی و مردگی پیکسل

سوختن پیکسل علت دیگری است که سبب سیاه شدن تصویر تلویزیون می‌گردد. البته شرکت‌های سازنده تلویزیون در طول سالهای اخیر فناوری‌های نوینی نظیر QLED و SUHD را در طراحی و تولید این دستگاه بکار برده‌اند تا میزان سوختگی پیکسل تلویزیون را کاهش دهند. در صورت بروز این اشکال –یعنی سوختگی پیکسل- نیاز است جهت بهسازی دستگاه، قطعه معیوب تعویض گردد. سرویس‌های تخصصی مرتبط با تعمیر این اشکال، با حضور در مراکز تعمیرات تلویزیون قابل دریافت است.

خرابی پنل تلویزیون

دومین علتی که ممکن است سبب سیاه شدن تصویر تلویزیون گردد، خرابی پنل دستگاه است. هنگامی که بخش ماژور یا لیکوئید در پنل تلویزیون خراب شود، این امر باعث سیاه شدن تصویر تلویزیون و صفحه نمایش ال ای دی خواهد شد. پنل های تلویزیون، دارای طول عمر محدودی هستند و باید پس از پایان یافتن طول عمر، تعویض شوند.

دلایل تفاوت قیمت بک لایت

 یکی از ایراد های شایع ای که در تلویزیون های ال جی وجود دارد خرابی بک لایت تلویزیوین می باشد. وقتی شما بعد از خراب شدن بک لایت تلویزیون برای تعمیر تلویزیون با مراکز تعمیر تماس می گیرید. هزینه های متفاوتی برای تعمیر به شما می گویند. این سوال پیش می آید که دلیل این تفاوت قیمت چیست. ما چند نکته مهم برای هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون ال جی برای شما شرح می دهیم.

نکته اول: جنس بک لایت و مدل تلویزیون در هزینه تعمیر بک لایت تاثیر می گذارد به این صورت که جنس درجه یک با جنس درجه دو تقریبا بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان تفاوت قیمت دارد. که این تقاوت قیمت بنا به مدل تلویزیون متفاوت است.

نکته دوم: شرکت تعمیر کننده می باشد بعضی وقتی بعضی از همکاران خود را در سایت های مختلف به عنوان تعمیرگاه مجاز معرفی می کنند. در صورتی که نه مکان ثابتی دارند و نه مجوز کار، و شما بعد از تعمیر تلویزیون دیگر دسترسی به آنها ندارید. اگر در زمان کوتاه خرابی تلویزیون شما تکرار شود شما باید هزینه دوباره برای تعمیر بپردازید.

تعمیر سیاه شدن تصویر تلویزیون

تعمیر سیاه شدن تصویر تلویزیون غالباً ارتباط مستقیمی با تعمیرات بک لایت دارد. به عبارتی دیگر بروز اشکال در بک لایت تلویزیون است که سبب سیاه شدن تصویر تلویزیون می گردد. اگر بخش بک لایت تلویزیون دچار مشکل شود، شاهد ایجاد لکه های تاریک و سیاه در صفحه نمایش این دستگاه خواهیم بود. بروز اختلال در بک لایت حاصل روشن بودن مداوم تلویزیون و زیاد بودن نور ال ای دی تلویزیون است.

https://pich-nokmatte.blog.ir/1401/01/10/%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87-%D8%AA%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AE%D8%B7%D9%88%D8%B7-%D8%A7%D9%81%D9%82%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%D8%B9%D9%85%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D8%B8%D8%A7%D9%87%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

بنابراین جهت پیشگیری از بروز این اتفاق بهتر است دستگاه خود را برای مدت طولانی روشن نگذارید و نور ال ای دی آن را نیز چک کنید که بیش از اندازه نباشد. در تعمیر بک لایت تلویزیون در صورتی که لامپ های ال ای دی خراب شده باشند ابتدا باید بخش ماژور و صفحات پولاریزه برداشته شود. در مرحله بعد لامپهای معیوب شناسایی شده و لامپ های سالمی جایگزین آنها می شود.

(در غالب تعمیرات بک لایت تلویزیون به دلیل برداشته شدن صفحه ماژور و ضخامت پایین این بخش، احتمال شکستگی پنل وجود دارد. به همین دلیل در مراکز تعمیرات تلویزیون، عمدتاً از تعمیر این بخش صرف نظر کرده و پنل جدیدی جایگزین پنل قبلی می شود.)

  • pichboxi akbar mohseni
  • ۰
  • ۰

هنگامی که خطوط افقی یا عمودی روی صفحه تلویزیون ظاهر می شود، باید از طریق تست کردن تصویر تلویزیون، بررسی اتصال سیم ها و چک کردن عملکرد دستگاه های خارجی منشأ مشکل را پیدا کنید. مراحل زیر را دنبال کنید تا بتوانید علت مشکل را بفهمید و راه حل آن را بیابید .

کانال های مختلف را امتحان کنید و ببینید که آیا این خطوط روی همه ی کانال ها مشاهده می شود؟ اگر در همه ی کانال ها این خطوط وجود داشتند سپس ورودی های مختلف را امتحان کنید تا ببینید در همه ی آن ها هم این خطوط دیده می شوند یا خیر.

اگر در تمام ورودی ها این خطوط ظاهر می شوند، یک تست تصویر انجام دهید. برای این کار باید وارد منو شوید، ابتدا گزینه ی picture و سپس گزینه ی Picture Test را انتخاب کنید .

به هنگام ظاهر شدن خطوط افقی یا عمودی در صفحه تلویزیون، علت ریشه ای آن را با تست کردن تصویر تلویزیون، چک کردن اتصالات کابل، و تایید اینکه دستگاه های خارحی به خوبی کار می کنند، شناسایی نمایید.

مراحل زیر را دنبال کنید، سپس راه حل های احتمالی را در بخش های زیر پیدا کنید.

کانال های مختلف مشاهده کنید تا متوجه شوید که این خطوط در تمام کانال ها ظاهر می شوند.

اگر خطوط در تمام کانال ها مشاهده شد، ورودی (یا برنامه) را تغییر داده تا متوجه شیود که این خطوط هنوز ظاهر می شوند.

اگر خطوط در تمام ورودی ها ظاهر شدند، تست تصویر را اجرا کنید.

به منوی تصویر بروید (تنظیمات < تصویر)

گزینه تست تصویر را انتخاب کنید.

اگر خطوط در حین تست تصویردر صفحه تلویزیون نیز ظاهر شوند :

در این شرایط احتمالاً مشکل از خود تلویزیون است و به تعمیر نیاز دارد. قبل از این که صفحه تلویزیون را به مرکز تعمیرات ببرید تنظیمات آن را به تنظیمات کارخانه بازگردانید.

این کار باعث می شود متوجه شوید مشکل نرم افزاری است یا سخت افزاری. برای این کار باید وارد منوی کلی شوید. ابتدا گزینه ی تنظیمات و سپس گزینه ی عمومی یا General را انتخاب کنید.

گزینه ی ریست را یافته و آن را انتخاب کنید تا تلویزیون به تنظیمات اولیه باز گردد. پس از انجام این کار تلویزیون را مجدداً تنظیم کنید .

اگر خطوط در بعضی از کانال ها ظاهر می شود

از آنجایی که بعضی (یا اکثر) کانال ها واضح هستند، مشکل احتمالا مربوط به سخت افزار یا نرم افزار تلویزیون نمی شود.

در این مورد، احتمالا سیگنال ضعیف در این کانال ها وجود دارد. مراحل زیر را دنبال نمایید:

استفاده از آنتن:

اگر حالت تنظیم درستی را وارد کنید (تنظیمات < کانال ها < تنظیم دستی)، سپس می توان قدرت سیگنال کانال را مشاهده کرد.

اگر سیگنال ضعیف است، تطبیق آنتن را چک کنید. گاهی اوقات تغییر اندکی می تواند مشکلات سیگنال ضعیف را برطرف کند.

اگر سیگنال قوی است، آن کانال ممکن است مشکلات فنی از محل سازمان داشته باشد.

نکته: تنظیمات مرتبط با فرکانس ممکن است در آنتن وجود داشته باشد که می توان آن را برای بهبود عملکرد تنظیم نمود. در غیر اینصورت، آنتن باید تعویض شود.

استفاده از دیش ماهواره:

وضعیت هوا یا سایر موانعی که ممکن است سیگنال ماهواره را مهار کرده چک کنید.

رسیور ماهواره را برای تمیز کردن حافظه آن قطع کرده، سپس آن را مجددا وصل و دوباره امتحان کنید.

اگر مشکل همچنان وجود داشت، برای کمک بیشتر با ارائه دهنده ماهواره تماس بگیرید.

استفاده از جعبه کابل:

کیفیت ضعیف بعضی از کانال ها ممکن است مربوط به مشکل نرم افزار جعبه کابل یا سیگنال ارائه دهنده تلویزیون باشد.

جعبه کابل را قطع کرده، سپس آن را وصل نموده و دوباره امتحان کنید. در اینصورت حافظه جعبه کابل تمیز کنید.

اگر خطوط در همه ی کانال ها ظاهر شوند اما در ورودی های دیگر دیده نشوند :

در این صورت ممکن است ایراد از دستگاه گیرنده (آنتن، گیرنده ی ماهواره ای، یا دستگاه گیرنده ی دیجیتال)، یا کابلی که از آن برای اتصال به این دستگاه استفاده کرده اید، و یا برد ورودی که در داخل تلویزیون شما قرار دارد باشد.

ابتدا یک کابل سالم دیگر را امتحان کنید. یعنی هم سیم هم محوری که از دیوار به گیرنده یا مستقیماً به خود تلویزیون متصل می شود و هم سیمی که از گیرنده به تلویزیون وصل می شود ( که معمولاً از نوع HDMI است) را عوض کنید.

اگر با انجام این کار مشک همچنان ادامه داشت باید یک گیرنده ی ماهواره ای و یا آنتن جدید تهیه کنید.

به دلیل این که ورودی ها و گیرنده های دیگر روی تلویزیون بدون مشکل کار می کنند به احتمال خیلی زیاد مشکل از آنتن یا هر نوع گیرنده ی دیگری است که مورد استفاده است .

اگر پس از جایگزین کردن سیم ها و تهیه ی گیرنده ی دیجیتالی، ماهواره ای و یا آنتن جدید باز هم مشکل ادامه داشت بهترین راه حل این است که از یک تعمیرکار بخواهید که تلویزیون را عیب یابی و تعمیر کند .

اگر خطوط در تمام کنال ها ظاهر شده اما در سایر برنامه ها/ ورودی ها نمی باشد

مشکل ممکن است از دستگاه ورودی (آنتن، رسیور ماهواره، یا جعبه کابل)، کابل استفاده شده برای آن دستگاه، و یا برد ورودی در تلویزیون باشد.

ابتدا، از کابل دیگری استفاده کنید. که شامل کابل دو محوری که از دیوار به رسیور می رود (مستقیما به تلویزیون در مورد آنتن) و کابل سیگنال که از رسیور به تلویزیون می ورد (معمولا HDMI) می باشد.

اگر مشکل با وجود کابل های جدید همچنان باقی ماند، بهترین اقدام بعدی اینست که با ارائه دهنده ماهواره/ کابل تماس گرفته و رسیور جدید درخواست کرده (یا در صورت استفاده، آنتن را تعویض کنید). از آنجایی که سایر ورودی ها به خوبی کار می کنندد، مشکل احتمالا به دستگاه خارجی مربوط می شود نه تلویزیون.

اگر مشکل پس از وارد کردن کابل های جدید و ست باکس جدید باقی ماند، مرحله بعدی شامل تماس گرفتن به تکنسین حرفه ای تعمیرات است تا این مشکل را تشخیص دهد.

  • pichboxi akbar mohseni
  • ۰
  • ۰

تلویزیون را می توان بزرگترین وسیله سرگرمی مردم دانست. تماشای برنامه ها و کانالهای مختلف تلویزیونی، اطلاع از اخبار روز، لذت دیدن یک فیلم سینمایی به همراه خانواده و یا شنیدن موسیقی با استفاده از سیستم سینمای خانگی تلویزیون، از جمله تفریحات و سرگرمی هاییست که بسیاری از ما را به خود مشغول می کند. بنابراین وجود عیب و ایراد در تلویزیون و یا خرابی تلویزیون به نوعی که استفاده از آن با مشکل مواجه باشد، بسیار ناخوشایند و طبیعتا کلافه کننده خواهد بود. مخصوصا که عیب یابی تلویزیون به دلیل ماهیت الکترونیکی این دستگاه کار آسانی نیست و از هر کسی بر نمی آید.

ایجاد مشکل برای هر وسیله‌، امری طبیعی است به خصوص اگر آن وسیله کاربرد بسیاری داشته باشد، همانطور که می دانید تلویزیون یکی از پرکاربرد ترین وسایل در خانه است به همین دلیل شاید بیشترین مشکلات نیز برای آن ایجاد شود. از تنظیم مجدد سیستم گرفته تا عیبهای فنی و تخصصی. تصور کنید در حال تماشای تلویزیون و برنامه‌ی مورد علاقه‌ی خود هستید که ناگهان مشکلی ایجاد می شود و دیگر نمی توانید تماشای آن را ادامه دهید در اینصورت حس بسیار بدی خواهید داشت. اما نگران نباشید ما در این مقاله سعی داریم رایج ترین مشکلاتی که ایجاد می شود را برایاتان معرفی و چگونگی برطرف کردن آن را توضیح دهیم تا براحتی بتوانید بدون تماس با تعمیر کار خودتان آن را حل کنید. آیا تاکنون شده است که مشکلی برای سیستمتان ایجاد شود به تعمیر زنگ بزنید و بیاید و بفهمید که مشکل ناشی از یک عیب کوچک است که خودتان نیز می توانستید آن را برطرف کنید اما الان باید هزینه‌ی تعمیرکار و هزینه‌ی ایاب و ذهاب او را پرداخت کنید. پس توصیه می کنیم با ما همراه باشید.

عیب یابی تلویزیون های خانگی

در این بخش به عیب یابی مشکلات رایج تلویزیون و راه حل آنها می پردازیم. برای آسان کردن این کار، خرابی و مشکلات رایج تلویزیون را به دسته بندی های تصویر، صدا و… تفکیک کرده ایم.

توجه داشته باشید که گاهی خرابی تلویزیون مربوط به تنظیمات آن است و عیب دستگاه نیست! بنابراین در ابتدای مشاهده هر گونه ایرادی، تلویزیون را از برق بکشید و پس از چند دقیقه مجددا به برق متصل کرده و دستگاه را روشن کنید و ببینید مشکل برطرف شده یا خیر.

مشکلات مربوط به خاموش و روشن شدن تلویزیون

تلویزیون من دیر روشن می شود چه کنم؟ خاموش روشن شدن ناگهانی تلویزیون را چطور باید حل کنم؟

یکی از مشکلات رایج تلویزیون های سامسونگ این است که دیر روشن می شود، این ایراد زمانی ایجاد می شود که در بخش پاور برد دستگاه اختلالاتی ایجاد شده باشد. این موضوع مشکلی جدی است و نیاز به بررسی تخصصی دارد تا این مشکل برطرف شود. این عیب ناشی از ال سی دی تلویزیون میباشد.

اگر تلویزیون شما این مشکل را دارد برای رفع آن سریعا اقدام کنید زیرا تلویزیون در روزهای اول، پس از چند دقیقه روشن ماندن و چشمک زدن چراغ استند بای روشن می ‌شود؛ اما بعد از مدتی این وضعیت بدتر شده و در نهایت با آسیب رسیدن به بخش مین برد، تلویزیون به طور کلی خاموش می شود. و ممکن است که دیگر روشن نشود.

تلویزیونم به طور ناگهانی خاموش می شود چه کار کنم؟

شما برای رفع این مشکل می توانید موارد زیر را انجام دهید:

CEC را غیرفعال کنید.

شاید تنظیمات ریموت را روی دکمه power (خاموش کردن تلویزیون) تنظیم کرده اید.

باتری ها را از ریموت درآورید (برای تعیین اینکه آیا مشکل از ریموت است).

در صورت وجود، الگویی برای خاموش کردن برق پیدا کنید.

دستگاه مورد نظر را مجدداً تنظیم یا ریست کنید.

در صورت عدم وجود الگو، تنظیم مجدد کارخانه تلویزیون را انجام دهید.

با پشتیبانی تماس بگیرید.

تصویر تلویزیون تاریک است

تنظیمات “Backlight” یا “Brightness” تلویزیون بهم ریخته است. مقدار این مشخصه را از طریق منوی تنظیمات یا “Settings” افزایش دهید.

رنگ های تلویزیون بی روح و کمرنگ هستند

تنظیمات “Backlight” یا “Brightness” تلویزیون را افزایش دهید.

تنظیمات رنگ تصویر یا “Color Temperature” را به سمت رنگ های سرد تغییر دهید.

میزان رنگ را در تنظیمات “Settings” افزایش دهید.

اگر تلویزیون شما حالات نمایش تصویر مختلفی دارد، آن را بر روی حالت “Vivid” یا “Dynamic” قرار دهید.

رنگ ها بنظر اشتباه می آیند و تُن رنگ ها درست نیست

تنظیمات مربوط به سفیدی رنگ یا “White Balance” و “Color Space” را ریست کنید.

تنظیمات “Color Temperature” را به سمت رنگ های گرم تغییر دهید.

حالت نمایش تصویر متفاوتی را انتخاب کنید.

مین برد چیست؟

مین برد یا برد مادر Main board قطعه ای مهم در تلویزیون است ضمن آنکه دربردارنده اطلاعات تلویزیون می باشد، دستور دهنده اصلی به سایر بخش‌های تلویزیون نیز هست.و به نحوی با تمام بخش های تلویزیون ارتباط دارد. مین برد تلویزیون همچون سایر قطعات موجود در دستگاه ممکن است به دلایل متعددی نظیر استفاده از کابل های بی‌کیفیت hdmi، آبخوردگی تلویزیون، نوسان برق دچار اختلال و خرابی گردد. خرابی‌های پیش آمده در مین برد تلویزیون به دلیل نقش ویژه این قطعه در صحت عملکرد سایر قطعات می‌بایست در اسرع وقت مرتفع گردد در غیر اینصورت امکان ادامه کار با دستگاه وجود ندارد.

وجود خطوط افقی یا عمودی در تصویر

گاهی خطوط افقی یا عمودی در تصویر تلویزیون به چشم می خورند که به مرور زمان بر روی تصویر فیکس شده و باقی می مانند.

این مشکل معمولا به دلیلی کارکرد طولانی مدت دستگاه و عواملی چون ضربه، فشار و غیره به وجود می آید.

تنها راه حل موجود، تعویض پنل تلویزیون است که هزینه بر نیز خواهد بود و باید توسط تکنسین تعمیرات تلویزیون انجام گیرد.

وجود مشکلاتی برای نصف یا بخشی از تصویر در گاهی از اوقات

https://pich-nokmatte.blog.ir/1401/01/10/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%84-%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%AF%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%AB%D8%AA

خرابی تلویزیون موقتیست. در این حالت نصف یا بخشی از تصویر تلویزیون هر از گاهی دچار مشکلاتی از قبیل تاریک شدن، سیاه شدن، قاطی شدن و یا خطوط افقی و عمودی می گردد.

اطراف پنل را با ضربات آرام تحریک کنید و ببینید که تصویر تغییر می کند یا خیر. اگر این اتفاق افتاد، پنل باید تعویض شود.

اگر تغییری در تصویر مشاهده نشد، احتمالا مدار برد اصلی دستگاه ایراد دارد و باید تعویض شود.

  • pichboxi akbar mohseni
  • ۰
  • ۰

افراد برای دریافت ارث خود از شخص متوفی ابتدا باید گواهی انحصار وراثت دریافت کرده تا سهم آن‌ها از کل اموال مشخص شود. انحصار وراثت یکی از ملزومات مهم و اساسی دریافت سهم الارث بوده که برای اخذ گواهی آن باید مراحل قانونی زیادی طی شود.

برای آشنایی با مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت در ادامه همراه ما باشید.

مفهوم انحصار وراثت در مالیات بر ارث

مالیات بر ارث یکی از انواع مالیات‌های مستقیم و زیر مجموعه مالیات بر دارایی محسوب می‌شود. اهمیت این نوع مالیات به قدری زیاد است که لازم می‌بینیم درباره مفاهیم مهم و اساسی آن مطالبی عنوان کنیم.

مهم‌ترین واژه که ممکن است طی انجام مراحل قانونی تقسیم اموال بارها و بارها با آن مواجه شوید انحصار وراثت است. به عبارت ساده اموال هر شخص بعد از فوت میان وراث او طبق اولویت تقسیم شده اما قبل آن باید سهم هر یک مشخص شود.

 قانون برای احراز هویت وارثان شخص متوفی اقدام به دریافت گواهی انحصار وراثت می‌نماید. در ادامه با طبقه بندی وراث بر اساس تقسیم ارث آشنا می‌شوید.

وراث به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

خویشاوندان متوفی بر اساس قانون ارث به 2 دسته نسبی و سببی تقسیم می‌شوند.

وراث نسبی افرادی هستند که به واسطه تولد رابطه خویشاوندی دارند مثل: دختر و پدر، پدر و پسر و... که از هم ارث می‌برند. این طبقه از وراث به 2 دسته تقسیم می‌شوند که در صورت عدم وجود دسته اول ارث به دسته دوم می‌رسد.

طبقه اول شامل پدر، مادر و فرزند است و نوه‌ها جزء طبقه دوم دسته بندی می‌شوند. همچنین وراث نسبی هم به 2 دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از: برادر، خواهر و فرزندان آن‌ها.

عمه، عمو، دایی و خاله جزء دسته سوم وراث طبقه بندی شده همچنین فرزندان آن‌ها در طبقه دوم دسته بندی قرار می‌گیرند.

محاسبه سهم الارث چگونه انجام می‌شود؟

وراث بر اساس اولویت از اموال شخص متوفی ارث می‌برند. برای مثال سهم زوجه در صورت داشتن فرزند یک هشتم و در غیر این صورت یک چهارم است همچنین سهم زوج در صورت داشتن فرزند یک چهارم و در غیر این صورت یک دوم است.

سهم مادر از اموال فرد متوفی در صورت وجود برادر یا خواهر یک ششم و در غیر این صورت یک سوم است. سهم پدر از اموال فرزند متوفی در صورت داشتن بچه یک ششم است.

مدارک لازم جهت اخذ گواهی انحصار وراثت

یکی از مهم‌ترین امور بعد فوت هر شخص تقسیم اموال اوست که لازمه‌ی آن داشتن برگه انحصار وراثت است. برای دریافت این گواهی مدارک زیر لازم است:

گواهی فوت؛

شناسنامه و کارت ملی متوفی؛

شناسنامه و کارت ملی همه وراث؛

استشهادی که به ثبت دفترخانه رسیده و مهر سردفتر در آن باشد.

فرد مسئول بعدت کمیلم دارک مورد نیاز باید به شورای حل اختلاف نزدیک محل سکونت متوفی مراجعه و درخواست صدور گواهی انحصار وراثت بدهد.

البته اخذ گواهی انحصار وراثت هم مراحل مخصوص به خود را دارد که در اولین قدم پس از تکمیل مدارک خانواده فرد متوفی باید به شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه متوفی مراجعه کنند و درخواست صدور گواهی انحصار وراثت توسط یکی از ورثه به طرفیت سایر وراث اعطا شود و پس از آن مراتب این دادخواست باید در روزنامه آگهی شود تا پس از طی تشریفات گواهی لازم صادر شود.

هزینه دریافت گواهی انحصار وراثت

مهم‌ترین هزینه انحصار وراثت مربوط به چاپ آگهی در روزنامه است همچنین ممکن است وراث برای انجام برخی امور به وکیل نیازمند باشند. در این صورت باید هزینه جداگانه‌ای پرداخت شود.

درخواست گواهی انحصار وراثت هزینه‌ای بین 150 تا 200 هزار تومان دارد. البته در مواقعی ممکن است به دلایل مختلف این هزینه افزایش یابد.

https://pich-nokmatte.blog.ir/1401/01/10/%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87

آیا امکان اعتراض به گواهی انحصار وراثت صادره وجود دارد؟

اعتراض به گواهی صادر شده از طریق مراجع قانونی امکان پذیر بوده همچنین وراثی که هنگام تقسیم اموال حضور نداشتند حق اعتراض به گواهی انحصار وراثت صادر شده را دارند.

سایت فراز تکس ارائه دهنده کلیه امور مالیاتی از جمله مالیات بر ارث ملک و آپارتمان همچنین کلیه خدمات مربوط به انواع مالیات‌های مستقیم و غیر مستقیم می‌باشد. برای ارتباط با کارشناسان این مرکز با شماره‌های زیر تماس گرفته یا به سایت مراجعه کنید.

  • pichboxi akbar mohseni
  • ۰
  • ۰

هاست شبکه یک فضای اینترنتی و قسمتی از سرور محسوب می‌شود. در این مقاله ابتدا درباره‌هاست شبکه نکاتی بیان شده که به کاربر امکان انتخاب و خرید هاست مناسب سیستم خود را می‌دهد سپس مزایا و معایب و روش‌های خرید هاست بررسی خواهد شد.

هاست شبکه چیست؟

قبل بررسی ویژگی‌های هاست خوب بیایید کمی با مفهوم آن در شبکه بیشتر آشنا شویم.

همه افراد در دنیای واقعی به مسکن، امنیت و ارتباطات نیاز دارند برای مثال شما برای فروش محصولات خود در دنیای واقعی به فروشگاه یا مغازه نیاز دارید. به محل فروش و ارائه خدمات در دنیای مجازی ‌هاست گفته می‌شود. هاست یک فضای مشخص در دنیای مجازی است که مانند یک مکان فیزیکی دارای آدرس معتبر و شناخته شده است.

آشنایی با اجزای مهم‌هاست

هاست شبکه مانند سایر اجزا از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده که در کنار هم امکان ارائه خدمات با کیفیت را فراهم می‌کنند.

سرور میزبان و رابطه آن با هاست شبکه

هاست برای ارائه خدمات به یک کامپیوتر قوی نیاز داشته که دقیقاً مانند سرور میزبان عمل می‌کند. سرور میزبان ممکن است جزئی از یک شبکه بزرگتر مانند کلاستر یا فضای ابری باشد.

آشنایی با مفهوم‌هاست اشتراک در شبکه

کلیه اطلاعات کاربران روی فضایی به نام سرور میزبان قرار گرفته که هر سرور بسته به توان سخت افزاری خود تعداد زیادی ‌هاست را پشتیبانی می‌کند به عبارت بهتر سرور میان افراد و هاست های زیاد به اشتراک گذاشته شده به همین دلیل به آن‌ هاست اشتراکی گفته می‌شود.

نام دامنه - Domain Name چیست؟

همانطور که اشاره شد هر هاست دارای آدرس مشخص و شناخته شده در دنیای مجازی است. آدرس ‌هاست شما همان آدرس سرور میزبان شماست اما هر سرور میزبان قابلیت پشتیبانی از تعداد زیادی‌ هاست دارد پس چگونه به آدرس ‌هاست خود برسیم؟

پاسخ مشخص است استفاده از نام دامنه یا Domain Name. پس نتیجه می‌گیریم برای داشتن یک فضا در دنیای مجازی باید یک نام دامنه شناخته شده در اینترنت داشته باشید.

نام دامنه در تمام دنیا قابل کنترل و غیر تکراری است لذا حتماً باید توسط مراکز معتبر و جهانی ارائه شود. نکته مهم اینکه تهیه نام دامنه رایگان نبوده و کاربران برای دریافت آن باید مبلغی پرداخت کنند که مدت زمان اعتبار آن معمولاً یک تا 5 سال است.

پسوند دامنه چیست؟

حتماً بارها و بارها با پسوندهایی مانند.com یا.ir در فضای مجازی مواجه شده‌اید. نام دامنه معمولاً از پسوندها و دسته بندی‌های خاصی تشکیل شده برای مثال همین پسوند .com عموماً برای نام‌های تجاری به کار رفته در حالی که پسوند .ir مخصوص دامنه‌های ایران است.

همچنین پسوند .org معرف Organization و مربوط به فعالیت‌های سازمانی است. توجه کنید پسوند دامنه را حتماً از نمایندگی‌های معتبر و خاص تهیه کنید برای مثال پسوند .ir را از سایت nic.ir تهیه کنید.

آشنایی با مفهوم DNS درهاست شبکه

DNS یا آدرس سرور در واقع آدرس ارائه دهنده خدمات در فضای اینترنت است که معمولاً به یک ip معتبر متصل است. به عنوان مثال ns1.parspack.com 192.168.1.1 از دو قسمت اصلی تشکیل شده. ns1.parspack.com آدرس IP اینترنتی و 192.168.1.1 نامی است که به آدرس فوق اشاره می‌کند.

مراحل تهیه‌هاست در فضای مجازی

طبق گفته‌های بالا برای تهیه یک فضا (هاست) در اینترنت ابتدا باید موارد زیر تهیه شوند.

  1. هاست اینترنتی؛
  2. نام دامنه؛
  3. آدرس‌های DNS؛

برای تهیه یک‌ هاست شبکه ابتدا باید یک نام دامنه (Domain Name) معتبر تهیه کنید سپس از طریق آن یک‌ هاست اینترنتی خریداری کنید در این مرحله شرکت ارائه دهنده خدمات آدرس‌های DNS را برای شما ارسال کرده که باید نام دامنه در هر کدام وارد شود.

ویژگی‌های هاست مناسب

  1. همیشه در دسترس باشد.
  2. امکان اتصال سریع به اینترنت را برای کاربران فراهم کند.
  3. در برابر انواع ویروس و تروجان های اینترنتی مقاوم باشد.
  4. برای راه اندازی وبسایت امکانات جانبی مناسبی داشته باشد.

ایزی نت ارائه دهنده انواع خدمات در حوزه تهیه و نصب انواع‌ هاست و سرور مجازی است برای اطلاعات بیشتر با شماره‌های این مرکز تماس گرفته یا وارد سایت easynetco.ir شوید.

  • pichboxi akbar mohseni
  • ۰
  • ۰

سرور مهم‌ترین بخش شبکه و برای مدیریت، کنترل و میزبانی اجزای مختلف به کار می‌رود. سرورها معمولاً در 2 نوع اختصاصی و مجازی ارائه شده که در ادامه هر کدام به طور جداگانه بررسی خواهند شد.

سرور چیست؟

سرور معمولاً یک کامپیوتر قدرتمند است که توانایی پشتیبانی از چندین سایت را به واسطه استفاده از یکسری لوازم جانبی دارد. سرورها معمولاً در فضایی تحت عنوان دیتا سنتر نگهداری شده که امکان اتصال سریع به اینترنت را برای آن فراهم می‌کند.

معمولاً برای دسترسی عموم به سرور آی پی اختصاصی روی آن قرار می‌گیرد البته برای این کار اقدامات زیادی از جمله نصب و پیکربندی سیستم عامل باید انجام شود.

انواع سرور شبکه از نظر تخصیص منابع

سرورها جهت ارائه خدمات بهتر به کاربران به انواع اشتراکی، مجازی و اختصاصی طبقه بندی شده که هر کدام ویژگی‌های مخصوص خود را دارند.

سرور اشتراکی

همانطور که از نام آن پیداست تمام منابع این سرور اعم از پردازنده، فضای ذخیره سازی، پهنای باند و ... بین کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود. روی سرور اشتراکی بسته به نوع کاربرد تعدادی دیتابیس، سایت یا نام دامنه تعریف شده که پاسخگوی نیازهای متعدد کاربران خواهد بود.

سرور مجازی

نمونه‌ای بزرگتر از سرورهای اشتراکی هستند که در آن‌ها تقسیم منابع از طریق چندین ماشین مجازی ساز صورت می‌گیرد. تعداد سایت‌های ایجاد شده در این سرور معمولاً کمتر از سرورهای اشتراکی است.

سرور اختصاصی چیست؟

کلیه شرکت‌های بزرگ و سایت‌های پر بازدید مانند فروشگاه‌های آنلاین برای ارائه خدمات به منابعی بیش از 1 ماشین مجازی نیاز دارند.

سرورهای اختصاصی در ایران به 2 دسته سرور اختصاصی ایران و خارج تقسیم شده که در موقعیت جغرافیایی متفاوت هستند.

مشخصات سخت افزاری سرور شبکه

سرور شبکه معمولاً از تعداد زیادی قطعه سخت افزاری تشکیل شده که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

تعدادی پردازنده با هسته‌های فیزیکی و مجازی؛

هارد دیسک با فضای ذخیره سازی بالا؛

نکته: سرورها باید در محلی نگهداری شوند که بدون هیچ اختلال به صورت 24 ساعته به اینترنت متصل باشند.

انواع سیستم عامل سرور

یکی از ویژگی‌های مهم سرور نصب سیستم عامل‌های متفاوت روی آن‌هاست. لذا در این بخش مهم‌ترین سیستم عامل‌های سرور شبکه معرفی خواهند شد.

لینوکس

تمام نسخه‌های لینوکس مانند CentOS، Debian روی سرور قابل نصب هستند.

ویندوز

سرور شبکه قابلیت نصب نسخه‌های مختلف ویندوز مانند Windows Server 2012، windows Server2016 حتی نسخه‌های قدیمی‌تر هم دارد.

نرم افزارهای مجازی ساز مانند Vmware ESX و Hyper-v، KVM.

مشخصات فنی سرور شبکه

منابع سخت افزاری آن کاملاً انحصاری و قابل ارتقا هستند همچنین توانایی اتصال طولانی مدت به اینترنت را داراست. سرور قدرت پردازش و محاسبات سریع داشته همچنین دارای امنیت بالاست.

نکات مهم هنگام انتخاب سرور

قبل هر چیز به پیکربندی سخت افزاری، زیر ساخت‌ها، قابلیت‌های امنیتی و حفاظت از اطلاعات مهمی است که باید به آن‌ها توجه شود.

هنگام انتخاب سرور حتماً به مشخصات سخت افزاری و فنی آن دقت کنید.

  • pichboxi akbar mohseni
  • ۰
  • ۰

شبکه و مفاهیم آن مانند هر رشته دیگر پر از اصطلاحاتی است که در نگاه اول برای کاربران عادی کاملاً گنگ و نامفهوم است و نیاز به توضیح بیشتر دارد. هدف تیم ایزی نت توضیح اصطلاحات شبکه به گونه‌ای قابل فهم برای کاربران است.

حتماً تا به حال بارها و بارها با اصطلاحاتی مانند سرور، LAN، هاست، هاب و... مواجه شده‌اید در بخش بعدی هرکدام از این مفاهیم به طور جدا معرفی خواهند شد.

Internet Service Provider (ISP)

تأمین کننده خدمات اینترنت است برای مثال شرکت ایرانسل یک ISP است.

Local Area Network (LAN)

شبکه محلی کوچک که در آن تعداد مشخصی سیستم به هم متصل شده‌اند. شبکه خانگی یا محل کار شما نمونه‌ای از شبکه محلی یا LAN محسوب می‌شوند.

WAN (Wide Area Network)

نوعی شبکه گسترده که ناحیه زیادی را در بر گرفته و معمولاً توسط شرکت ارائه دهنده سرویس برقرار می‌شود.

IP Address یا Internet Protocol

یک آدرس متشکل از تعدادی عدد است که هر کامپیوتر برای اتصال به سیستم‌های دیگر در واقع به IP آن‌ها متصل می‌شود. آی پی‌ها معمولاً در 2 نوع V4 و V6 ارائه شده که استفاده از IP4 برای تمام کاربران فضای مجازی مقدور نیست.

مفهوم Router در شبکه

Router معمولاً ترافیک شبکه را منتقل کرده و به عنوان رابط اطلاعات شناخته می‌شود. روتر در واقع مسیری برای تبادل اطلاعات بین LAN و WAN ایجاد می‌کند.

Gateway

کارکردی شبیه روتر شبکه داشته و معمولاً برای تبادل اطلاعات در فضای اینترنت به کار می‌رود.

آشنایی با مفهوم NAT در شبکه کامپیوتری

NAT مخفف عبارت Network Address Translation و اغلب برای اشتراک گذاری آدرس IP توسط روتر مورد استفاده قرار می‌گیرد برای مثال کاربران برای ایجاد یک ارتباط وای فای قوی بین لپ تاپ و تلفن همراه از روتر بیسیم استفاده کرده که آدرس آن توسط شرکت ارائه دهنده خدمات (ISP) اعلام می‌گردد.

بعد از این مرحله روتر با ایجاد یک شبکه محلی دقیقاً شبیه Gateway عمل کرده اما تمام دستگاه‌ها به صورت یک واحد دیده می‌شوند که دارای 1 آدرس آی پی است.

Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP)

وظیفه تنظیم اتوماتیک آدرس آی پی را به عهده داشته به این ترتیب کاربر دیگر مجبور به تنظیم دستی آدرس IP نیست.

Hostnames

یک برچسب یا لیبل است که به آی پی شبکه اشاره می‌کند. برای مثال لپ تاپ شما دارای Hostname به نام WINDOWSPC است در این صورت سایر دستگاه‌ها برای اتصال می‌توانند همین برچسب استفاده کنند.

Uniform Resource Locator (URL)

همان آدرس وب سایت شماست که در قسمت آدرس بار مرورگر قابل مشاهده است.

https://pich-nokmatte.blog.ir/1401/01/10/%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%AC%D8%B2%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%B1%DB%8C

نام دامنه چیست؟

Domain Name (نام دامنه) پایه و اساس سایت را تشکیل می‌دهد برای مثال tsmandegar.com یک دامنه است. دامنه‌ها نوع دیگری از Hostname ها محسوب می‌شوند.

در این مقاله سعی کردیم شما را با رایج‌ترین اصطلاحات شبکه آشنا کنیم برای اطلاعات بیشتر به سایت easynetco.ir مراجعه کنید.

  • pichboxi akbar mohseni
  • ۰
  • ۰

شبکه‌های کامپیوتری معمولاً از قطعات زیادی تشکیل شده که آَشنایی با آن‌ها برای درک بهتر شبکه لازم است. اما قبل هر چیز کمی با مفهوم شبکه‌های کامپیوتری آَشنا شویم.

شبکه‌های کامپیوتری معمولاً از چندین دستگاه یا رایانه شخصی تشکیل شده که در فضای اینترنت به انتقال اطلاعات می‌پردازند. مهم‌ترین بخش شبکه ارائه دهنده یا اصطلاحاً سرور نام دارد که در ادامه با کاربرد آن بیشتر آشنا می‌شوید.

ضرورت استفاده از سرور در شبکه‌های کامپیوتری

سرور در واقع یک کامپیوتر باسرعت بسیار بالاست که تمام اجزا و قطعات داخلی رایانه را پشتیبانی می‌کند. Server (سرور) وظیفه اشتراک گذاری منابعی نظیر فایل‌های صوتی یا انواع دایرکتوری را به عهده دارد.

نکته: نوع آرایش بندی اجزای شبکه تأثیر مستقیمی بر نوع و کیفیت اشتراک گذاری مطالب دارد.

اهمیت کارت شبکه در computer network

کارت شبکه یکی از اجزای اصلی و جزء قطعات سخت افزاری شبکه محسوب می‌شود. این قطعه اتصال کامپیوترها و انتقال اطلاعات را میسر می‌کند. تقریباً تمام کامپیوترهای امروزی دارای کارت شبکه هستند.

آشنایی با وظایف کارت شبکه

اصلی‌ترین وظیفه کارت شبکه تبدیل اطلاعات موازی به سریالی و برعکس را به عهده دارد. به عبارت بهتر کارت شبکه اطلاعات را به نحوی تغییر داده تا دستگاه مقصد قابلیت خواندن و نوشتن این اطلاعات را کسب کند.

سیستم عامل محلی چیست؟

سیستم عامل محلی امکان دسترسی به انواع فایل از طریق یک یاچند درایو را برای کامپیوترهای محلی فراهم می‌کند.

کاربرد سوئیچ در شبکه

سوئیچ شبکه سخت افزاری کوچک است که قادر به همگام سازی اطلاعات بین چندین دستگاه یا کامپیوتر است. سوئیچ‌ها معمولاً نسخه پیشرفته‌تر هاب (Hub) هستند که در ادامه معرفی خواهد شد.

نکته مهم اینکه سوئیچ اطلاعات را به کل شبکه ارسال نکرده بلکه قبل ارسال این اطلاعات را کاملاً بررسی کرده و طبقه بندی می‌کند. به طور کلی سوئیچ منبع و مقصد را به طور کامل به هم متصل کرده و سرعت شبکه هم افزایش می‌دهد.

اجزای سخت افزاری شبکه‌های کامپیوتری کدام اند؟

شبکه‌های کامپیوتری علاوه بر اتصالات نرم افزاری دارای تعدادی قطعه سخت افزاری هستند که عبارتند از:

فیبر نوری

قطعه‌ای برای اتصال فیبر نوری با سایر قطعات شبکه و وظیفه قطع و وصل جریان فیبر نوری را به عهده دارد.

Rack چیست؟

محفظه‌ای فلزی برای قرارگیری روتر، سرور، سوئیچ و یو پی اس است که توانایی قرار دادن یک یا کل ادوات شبکه را داراست. رک‌ها معمولاً در 2 نوع ایستاده و دیواری تولید شده و به 4 طرف باز می‌شوند همچنین مجهز به درب‌های قفل شونده شیشه‌ای، چرخ و هواکش است.

اهمیت هاب در شبکه‌های کامپیوتری

یکی از ارزانترین روش‌های اتصال 2 یا چند کامپیوتر به یکدیگر هاب بوده که معمولاً فعالیت خود را در اولین لایه OSI انجام می‌دهد همچنین کامپیوتر متصل به هاب در ارتباط با سایر سیستم‌ها قرار می‌گیرد و اگر یکی از کامپیوترها اطلاعاتی را دریافت کند سایر سیستم‌ها هم آن را دریافت می‌کنند.

پیشنهادات مطالعه:

آشنایی با انواع شبکه از نظر گسترش

آشنایی با اهمیت شبکه در صنعت

  • pichboxi akbar mohseni
  • ۰
  • ۰

شبکه‌های کامپیوتری از نظر وسعت، سیستم‌های تحت پوشش و موقعیت جغرافیایی به دسته‌های مختلفی تقسیم شده و کاربردهای متفاوتی دارند. در این مقاله ابتدا با انواع شبکه آشنا شده سپس مزایا و معایب هر کدام به طور جداگانه بررسی خواهد شد.

جهت اطلاعات بیشتر به مقاله " آشنایی با اهمیت شبکه در صنعت" مراجعه کنید.

انواع شبکه های کوچک

شبکه های رایانه ای از نظر نوع اتصال و گستردگی به انواع مختلفی تقسیم شده که مهم ترین آن ها عبارتند از:

آشنایی با قابلیت‌های شبکه‌های متروپلیتن (شهری)

شبکه شهری (متروپلیتن) در قسمتی از یک شهر یا دانشگاه قرار گرفته و دامنه‌ی آن اغلب بین شبکه‌های محلی و گسترده قرار دارد. مهم‌ترین کاربرد شبکه‌های شهری در تلویزیون‌های کابلی برای اتصال به شبکه‌های بزرگ‌تر است.

شبکه‌های متروپلیتن اغلب از تعدادی LAN (شبکه محلی) و فیبر نوری تشکیل شده و برای استفاده در فضاهای بزرگ‌تر کاملاً مناسب و بهینه هستند.

کاربردهای شبکه‌های شخصی در صنعت

شبکه‌های شخصی (PAN) اغلب توسط خود کاربرساخته می‌شود. کاربران می‌توانند با استفاده از شبکه شخصی کلیه اطلاعات خود را بین 2 یا چندین دستگاه به اشتراک بگذارند.

کاربرد این سیستم در انتقال تصویر، موسیقی و انواع فایل متنی و غیر متنی است. رایج‌ترین شبکه‌های شخصی یا PAN عبارتند از: صفحه کلید بیسیم، گوشی‌های هوشمند، کنترل از راه دور تلویزیون، پرینترهای وایرلس (بیسیم) و...

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از شبکه شخصی این است که به سیم کشی اضافی نیاز نداشته و روشی ارزان برای برقراری ارتباط محسوب می‌شود.

قبل هر چیز باید بدانید شبکه (network) مجموعه‌ای از چندین کامپیوتر یا دستگاه الکترونیکی است که به وسیله چند کابل نوری یا سیم به هم متصل شده و به تبادل اطلاعات می‌پردازد. مهم‌ترین شبکه‌های کامپیوتری عبارتند از:

شبکه گسترده (WAN)

بزرگ‌ترین شبکه کامپیوتری در دنیا و توانایی برقراری اتصال بین چندین دستگاه را دارد. WAN اغلب توسط شرکت‌های بزرگ ارائه دهنده خدمات به مشاغل مختلف مانند مدارس، ادارات دولتی و... به مدت محدود اجراه داده می‌شود.

روش‌های برقراری ارتباط صرف نظر از موقعیت مکانی و جغرافیای کاربران عبارتند از: شبکه‌های بیسیم (وایرلس) و شبکه‌های تلفن همراه و خطوط مجازی.

کاربرد شبکه‌های گسترده در صنعت

WAN علاوه بر حفاظت اطلاعات کاربران امکان انجام امور روزمره و اساسی را برای آن‌ها فراهم می‌کند همچنین افراد می‌توانند بدون نگرانی اطلاعات خود را با همکاران یا مدیران خود به اشتراک بگذارند.

مزایای استفاده از WAN

فرض کنید دولت قصد جمع آوری و مدیریت اطلاعات دانشجویان سراسر کشور را دارد در این شرایط WAN برای سهولت در دسترسی به کلیه اطلاعات و داده‌های مهم از یک سرور مرکزی استفاده می‌کند. دیگر مزایای استفاده از شبکه‌های گسترده عبارتند از:

امکان رمز گذاری داده‌ها به نحوی که دسترسی به آن‌ها غیر ممکن شود.

برقراری تماس‌های صوتی که هزینه‌های تماس را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

اما این شبکه‌های رایانه‌ای علاوه بر مزایای فراوان معایبی هم به همراه داشته که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

https://pich-nokmatte.blog.ir/1401/01/10/%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA

هزینه نصب بالا

قیمت نصب و راه اندازی شبکه‌های کامپیوتری به نسبت وسعت افزایش یافته و سیستم‌های شبکه گسترده اغلب به دلیل پیچیدگی ساختار دارای بیشترین هزینه نصب و راه اندازی هستند.

مدیریت سنگین اطلاعات

متاسفانه برقراری حفاظت و امنیت اطلاعات در WAN بسیار سخت و تا حد زیادی پیچیده است همچنین تعمیر و نگهداری این سیستم‌ها باید به طور مرتب انجام شود.

  • pichboxi akbar mohseni
  • ۰
  • ۰

شبکه مجموعه‌ای از کامپیوترها، پرینتر، فکس، مودم و سرور است که در کنار هم ارتباطات کاری و اینترنتی را برقرار می‌کنند. شبکه باعث ارتباط تجهیزات الکترونیک حتی از راه دور شده و تمام فایل‌های ویدئویی و گرافیکی را خیلی سریع انتقال می‌دهد.

اجزای تشکیل دهنده شبکه کدام اند؟

شبکه‌های کامپیوتری معمولاً از چندین بخش تشکیل شده‌اند که عبارتند از:

گیرنده و سرور

تکنولوژی شبکه بندی طی سال‌های اخیر دچار تحولات شگرفی شده لذا امروزه با افزایش تعداد کامپیوترها، حداقل یکی از آن‌ها نقش سرور مرکزی (محل ذخیره سازی انواع فایل) یا اشتراک گذاری تجهیزات الکترونیک را به عهده دارد.

مزایای استفاده از کامپیوتر به عنوان سرور

مهم‌ترین مزیت استفاده از کامپیوتر به عنوان سرور مرکزی کاهش هزینه‌های جانبی مانند کابل کشی است همچنین کاربران دیگر نیازی به سرور اختصاصی شبکه نخواهند داشت.

کامپیوترهای متصل به سرور اصلی را سرویس گیرنده نامیده و کاربر می‌تواند با استفاده از چندین کامپیوتر یک شبکه بندی نظیر به نظیر ایجاد کرده و کلیه اطلاعات از قبیل ایمیل، لیست مخاطبین، عکس، فیلم و... را به اشتراک بگذارد.

انواع کابل شبکه

معمولاً برای ایجاد یک شبکه کامپیوتری از 3 نوع کابل کشی استفاده کرده که عبارتند از:

کابل جفتی

جدیدترین نوع اتصال شبکه و قابل استفاده در استانداردهای صنعتی است کابل‌های جفتی به صورت‌های مختلفی در بازار وجود داشته که عبارتند از: سیم جفتی به هم تابیده بدون پوشش و سیم‌های UTP.

کابل کواکسیال

این کابل بیشتر در نصب انواع تلویزیون و دوربین مداربسته به کاررفته و کاربرد چندانی در شبکه‌های محلی یا کامپیوتری ندارد.

فیبر نوری در شبکه چه نقشی دارد؟

هسته اصلی شبکه‌های بزرگ کامپیوتری را فیبر نوری تشکیل داده همچنین از فیبرهای نوری جهت برقراری ایستگاه‌های قدرتمند کاری (desktop) و اتصال ساختارهای مجاور استفاده می‌شود. فیبر نوری از جمله پرکاربردترین اتصالات شبکه محسوب شده اما تنها مشکل آن هزینه بالای سیم کشی است.

هاب (HUB)

دستگاهی ساده برای اتصال گروهی از کاربران به شبکه محلی است. هاب ها کلیه اطلاعات دریافتی از یک ایستگاه کاری (همچون ایمیل، صفحات گسترده کاری و درخواست‌های پرینت) را به کلیه پورت‌های دیگر انتقال می‌دهند.

چند نمونه از هاب های رایج عبارتند از: 1- Cisco Micro Hub 2- Cisco Fast Hub.

سوئیچ

سوئیچ معمولاً هوشمندتر از هاب عمل کرده و به گروهی از کاربران پهنای باند مشخصی را اختصاص می‌دهد. سوئیچ اطلاعات مورد نظر را ابتدا به پورت یرنده سپس به LAN شبکه منتقل می‌کند.

مسیریاب

مسیریاب‌های شبکه معمولاً نسبت به هاب و سوئیچ از هوشمندی بالاتری برخوردار بوده و آدرس کامل‌تری جهت تعیین مسیر در اختیار شبکه قرار می‌دهد. از طرفی مسیر یاب ها توانایی برقراری ارتباط بین شبکه‌های خارجی با زبان‌های مختلف هم دارا هستند.

مسیریاب‌ها ترافیک شبکه‌های مختلف را شناسایی کرده و امنیت بیشتری ایجاد می‌کنند.

کاربرد شبکه‌های کامپیوتری

مهم‌ترین کاربرد شبکه‌های کامپیوتری در صنعت را می‌توان به شاخه‌های زیر تقسیم کرد.

اشتراک گذاری انواع فایل و برنامه

کاربران توانایی اشتراک انواع فایل‌های صوتی/ تصویری و برنامه‌ها از طریق شبکه را داشته همچنین قادر به انتقال سخت افزارهایی مانند پرینتر و هارد دیسک می‌باشد.

توانایی برقراری ارتباط صوتی؛

خرید و فروش انواع کالا به صورت اینترنتی؛

انواع شبکه از نظر وسعت

شبکه از نظر وسعت جغرافیایی به دسته‌های شخصی (PAN)، محلی (LAN)، دانشگاهی (CAN)، شهری (MAN) و گسترده (WAN).

شبکه شخصی چیست؟

شبکه‌ای کوچک که توسط یک کاربر ایجاد می‌شود. برای مثال ایجاد یک شبکه بیسیم کوچک با گوشی، لپ تاپ یا دوربین توسط خود کاربر یک PAN (شبکه شخصی) نام دارد.

LAN (شبکه محلی)

مخفف عبارت Local Area Network و دارای چندین کاربرد به طور همزمان است. شبکه محلی ممکن است فضایی به وسعت یک اتاق یا ساختمان وسیع را شامل شود.

مهم‌ترین کاربرد شبکه‌های محلی عبارتند از:

اماکن مسکونی؛

ساختمان‌ها و ادارات بزرگ تجاری؛

آشنایی با شبکه‌های دانشگاهی (CAN)

شبکه دانشگاهی از چندین LAN (شبکه محلی) تشکیل شده و نسبت به سایر انواع شبکه از امنیت بالاتری برخوردار است. شبکه‌های دانشگاهی علاوه بر شرکت‌ها در سازمان‌های دولتی و نهادهای نظامی هم استفاده می‌شوند.

شبکه‌های شهری

ترکیبی از چندین شبکه محلی که بخش اعظمی از شهرها را تحت پوشش قرار داده و بسیار بزرگتر از CAN و LAN است.

شبکه گسترده یا WAN ترکیبی از چندین شبکه محلی (LAN) است که قادر به پوشش دهی محدوده وسیع جغرافیایی است. اینترنت را می‌توان بارزترین شبکه گسترده یا WAN معرفی کرد.

  • pichboxi akbar mohseni